poniedziałek, 18 lutego 2013

Rozwój uczuć i kształtowanie osobowości społecznej dziecka w rodzinie.


Rozwój uczuć i kształtowanie osobowości społecznej dziecka w rodzinie.
Jednym z podstawowych zadań społeczeństwa jest zapewnienie każdemu    dziecku odpowiednich warunków wzrostu i rozwoju oraz wprowadzenie go w życie społeczne, czyli uspołecznienie.
Rozwój fizyczny i psychiczny, w tym poznawczy, uczuciowy i społeczny jest przede wszystkim uzależniony od poczynań wychowawczych rodziców. Przejawy energii małego dziecka, chęć badania i opanowania najbliższego otoczenia, jego kontrola i kontakty społeczne są uwarunkowane głównie rodzajem kontaktów z rodzicami oraz postawami jakie oni reprezentują. Harmonijny rozwój dziecka może być w pełni rozwijany przez bogate w treści środowisko rodzinne albo też hamowany przez ubogie czy rzadkie stymulacje. Dzięki starannej opiece rodziców, dziecko już we wczesnych okresach życia zawdzięcza im zdobywanie podstawowych zdolności, umiejętności skupiania się, wytrwałości, pokonywania trudności w dążeniu do celu. Owe umiejętności mają decydujący wpływ na dalsze umiejętności dziecka, gdyż tworzą one podstawy do dalszej nauki, pracy, działalności w ogóle. Dziecko uczy się od swoich rodziców myśleć, mówić, kontrolować i opanowywać swoje reakcje, a także wpływać na innych ludzi. Dzięki wzorom osobowym dostarczanym przez rodziców uczy się odnoszenia do innych ludzi i wyrażania swojej sympatii i antypatii dla nich „Rodzina przez zamierzone oddziaływania opiekuńcze i wychowawcze, a także przez zamierzony wpływ wynikający ze wzajemnych stosunków uczuciowych i zespołu interakcji między członkami oraz przez wzory osobowe rodziców przyczynia się do fizycznego i społecznego rozwoju dziecka”. Dzięki tym oddziaływaniom przygotowuje dziecko do podejmowania przyszłych ról człowieka dorosłego. Jednocześnie wyposaża go w wartości, normy, wzory zachowań i obyczaje kulturowe społeczeństwa, do którego przynależy. Dziecko ucząc się postępować według norm społecznych zaczyna je internalizować i uzewnętrzniać w swoim zachowaniu.
W rozwoju dziecka bardzo ważną rolę odgrywają uczucia. To, czy uczucia będą wpływać hamująco lub pobudzająco na rozwój dziecka, zależy zarówno od ich intensywności, jak i od ich rodzaju. Niektóre uczucia, a zwłaszcza strach, złość lub zazdrość określane jako uczucia przykre, hamują rozwój dziecka. Natomiast uczucia określane jako przyjemne, jak miłość, szczęście, ciekawość są pomocne i bardzo istotne dla normalnego rozwoju dziecka. Najpoważniejszym i najbardziej szkodliwym dla dziecka jest brak uczucia miłości. Skutki, jakie pozostawia na rozwoju emocjonalnym pozbawienie dziecka miłości, są bardzo poważne. Najczęściej przybierają postać niezrównoważenia emocjonalnego, obojętności ale także napadów złości i agresji.

Uczuciem negatywnym wpływającym na rozwój dziecka jest strach gdyż hamuje on działanie, które mogło by być pożyteczne i przyjemne dla dziecka. To czego boi się dziecko zależy od wielu czynników, a szczególnie od wieku dziecka, jego doświadczeń i poziomu indywidualnego rozwoju. Początkowo strach małego dziecka ma charakter ogólny, jest raczej rodzajem paniki albo napięciem emocjonalnym, a nie rzeczywistym strachem przed danym przedmiotem. Później staje się on bardziej specyficzny i kojarzy się ze specjalnymi przedmiotami, ludźmi lub sytuacjami. Strach rozwija w dziecku skłonności do unikania przedmiotu, który go wywołał. Małe dziecko reaguje na strach płaczem, krzykiem, nagłym zatrzymaniem powietrza, itp. Gdy dziecko podrośnie, wyraźnie reakcja strachu ulega zahamowaniu pod wpływem nacisku społecznego. Uważam, że z racji tego, że strach jest czynnikiem hamującym rozwój dziecka rodzice powinni pomagać mu w pokonywaniu strachu w takim stopniu, w jakim jest to tylko możliwe. Charakterystyczne dla dziecka jest także przeżywanie zmartwień. Zmartwienia u dziecka nie są logiczne lecz raczej są przesadzone w stosunku do tego, co może się zdarzyć. Najczęściej zmartwienia dziecka związane są z domem i stosunkami rodzinnymi, a także problemami szkolnymi. Jeśli zmartwienia są częste i intensywne, to mogą prowadzić do uczucia stałego niepokoju, który wywołuje ogólny stan napięcia. Niepokój wzrasta wraz z wiekiem. Występuje częściej w stosunku pomiędzy dziećmi niż pomiędzy dorosłymi. W okresie dzieciństwa dość często reakcją emocjonalną jest złość. Reakcje złości wywołane są na ogół przez sytuacje ograniczające swobodę ruchów dziecka oraz wkroczenie w jego nieporadną działalność, hamowanie wykonywanych przez nie czynności, sprzeciwianie się jego woli, planom i zamiarom. Większość form reakcji złości można ująć w dwie grupy: impulsywną i hamowaną. Reakcje impulsywne są bezpośrednio skierowane przeciwko osobie lub przedmiotowi, który wywołał złość dziecka. Reakcje hamowane to te, które są ukrywane lub też opanowywane przez dziecko. U małego dziecka reakcje złości są bardzo widoczne w formie płaczu, krzyku, kopania, wyginania, rzucania się na podłogę, gryzienia itp. Dziecko starsze musi uczyć się nowych sposobów wyrażania złości, jeśli chce uniknąć społecznej dezaprobaty. Z każdym rokiem życia wybuchy złości stają się mniej gwałtowne. Ponieważ częste złoszczenie się szybko przechodzi w nawyk, należy w miarę możliwości unikać sytuacji wywołujących złość. Dziecko musi wiedzieć, kiedy może się złościć, a kiedy nie. Uważam, że rola rodziców w tym zakresie powinna polegać na kierowaniu złości dziecka na społecznie dopuszczalne tory, a nie na tłumienie jej. Bowiem zbyt częste hamowanie złości odbija się niekorzystnie na rozwijającej się osobowości dziecka. Ze złości często wynika uczucie zazdrości. Jest to postawa oburzenia skierowanego przeciw sobie samemu i przeciw rzeczom. Bodźce wywołujące zazdrość i sposób jej okazywania zależy w dużym stopniu od wychowania i sposobu traktowania jednostki przez innych. Zazdrość zawsze  wywołuje uczucie niezadowolenia u jednostki i często prowadzi do złego przystosowania się do otoczenia. Pozytywnie wpływającym na rozwój i samopoczucie dziecka jest uczucie radości, którego łagodniejszą formą jest zadowolenie albo przyjemność. Sytuacja wywołująca radość zmienia się w poszczególnych okresach życia dziecka. U niemowlęcia przyjemne uczucie radości, zadowolenia pochodzi z dobrego samopoczucia fizycznego. Towarzyszą jej: gurzenie, gaworzenie, pełzanie, itp. U dziecka w wieku przedszkolnym przyjemność pochodzi głównie z wykonywania czynności wspólnie z innymi dziećmi, z dostrzegania niedorzeczności w rzeczywistych i komicznych sytuacjach na ekranie, w literaturze. U dziecka starszego przyjemne emocje powstają pod wpływem dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego, żartów słownych, psikusów robionych innym dzieciom itp. Emocją radości towarzyszy zawsze śmiech albo uśmiech i ogólne odprężenie całego ciała. W wyniku przyjemnych doświadczeń społecznych kształtuje się u dziecka sympatia dla innych ludzi. Małe dziecko darzy sympatią tych, którzy się z nim bawią, troszczą się o zaspokojenie jego potrzeb, sprawiają mu przyjemność, zadowolenie. Jak wiele sympatii dziecko będzie przejawiać w stosunku do innych osób zależy od tego, ile sympatii okazano jemu samemu. Długotrwała obojętność najbliższej rodziny w stosunku do dziecka może wytworzyć w nim niezdolność do uczuć sympatii. Małe dziecko bardzo wylewnie okazuje swoją sympatię przez całowanie, pieszczenie, ściskanie osoby ukochanej. Gdy dziecko idzie do szkoły uważa uzewnętrznianie uczuć za coś dziecinnego i kłopotliwego. Przejawia więc swoją sympatię do innych raczej dlatego, że pragnie się z nimi bawić i zwierzać się im. Wszystko, co dla dziecka jest nowe i niezwykłe wywołuje u niego ciekawość. Dzięki niej interesuje się ono ludźmi, przyrodą, czynnościami mechanicznymi itp. Często ciekawość dziecka prowadzi do niszczenia i psucia wielu przedmiotów, które dziecko chce dokładnie poznać, zbadać. Nacisk rodziców w formie napominania i kary za tego typu działalność hamuje pęd dziecka do zaspokajania ciekawości. Rozwój mowy dziecka umożliwia stawianie pytań dotyczących rzeczy, zjawisk budzących jego ciekawość. Następnym krokiem do zaspokajania ciekawości jest osiągnięcie przez dziecko umiejętności czytania. Pozwala ono na samodzielne szukanie odpowiedzi i wyjaśnień na nurtujące pytania. Uważam że rodzice nie powinni zbywać pytań dziecka zdawkowymi odpowiedziami, gdyż dzięki nim poszerza ono swoje wiadomości z różnych dziedzin.
Uczucia dziecka rozwijają się wraz z jego rozwojem fizycznym i psychicznym. W ciągu dwóch pierwszych lad życia poprzez kontakty z rodzicami dziecko rozwija podstawową dla normalnej osobowości zdolność przywiązania. „Przywiązanie oznacza jeden z najprostszych, choć zarazem najbardziej fundamentalnych elementów zachowania społecznego, mianowicie – dążenie do znalezienia się w bliskości innych osobników tego samego gatunku.” Dla rozwoju uczuć przywiązania największe znaczenie ma okres od czwartego miesiąca do trzeciego roku życia. Jeśli w tym czasie dziecko nie ma zapewnionej możliwości bliskich, ciągłych kontaktów z dowolną osobą, to może wywołać to u niego chorobę sierocą. Początek przywiązania do określonych ludzi oznacza gruntowną zmianę społecznego zachowania się dziecka. Niemowlę inwestuje w swój pierwszy związek ogrom emocji  i uczuć. Rozłączenie z obiektem przywiązania staje się wydarzeniem znaczącym i zagrażającym zarazem. Rozpoczyna się bowiem złożony proces uczenia się społecznego, zwany identyfikacją. W procesie tym większą siłę oddziaływania mają osoby, które łączy z dzieckiem silny kontakt uczuciowy. Tak więc uczucia przywiązania stanowią grunt, na którym może rozwijać się uspołecznienie. W wieku niemowlęcym tworzą się także potrzeby więzi uczuciowej oraz podstawowe uczucia przyjemności i przykrości stanowiące o bogactwie życia uczuciowego. Rozwój pozytywnych i negatywnych uczuć dziecka we wczesnym dzieciństwie następuje poprzez różnicowanie się i wyodrębnianie poszczególnych rodzajów uczuć w ogólnej reakcji emocjonalnej. Rozwój uczuciowości dziecka przebiega zgodnie z jego ogólnym rozwojem i dokonuje się w warunkach rodzinnych dzięki ogólnej stymulacji i przez najbliższe dziecku osoby, którymi są rodzice o pozytywnych postawach wobec niego. Rozwój społeczny we wczesnym dzieciństwie można podzielić na trzy etapy : a) studium aspołeczne, gdzie dziecko nie rozróżnia jeszcze wśród bodźców płynących ze środowiska tych, które dostarczają optymalnego pobudzenia uczuciowego, b) stadium prespołeczne, w którym dziecko wyróżnia istoty ludzkie dające zadowolenie i czyni wysiłki, aby uzyskać ich bliskość, c) stadium społeczne, w którym dziecko okazuje trwałe przywiązanie do niektórych osób.

Wczesne uczucia dziecka są intensywne i bezpośrednio wyrażane. Jednak pod wpływem wychowującego oddziaływania otoczenia, kształtują się powściągi i opanowanie reakcji impulsywnych.W miarę socjalizacji dziecka ekspresja uczuć jest temperowana i zmniejsza się także labilność, chwiejność emocjonalna. Rozwój uczuć dziecka przebiega fazami i dzięki temu już w okresie szkolnym następuje znacznie większa równowaga i harmonia w życiu uczuciowym.

Przeważają uczucia pogodne. Natomiast w wieku dojrzewania wzrasta u dziecka pobudliwość i zmienność nastrojów. Dopiero w wieku dojrzałym jednostka jest zdolna do osiągnięcia harmonii uczuć i ładu wewnętrznego. Osiągnięcie dojrzałości uczuciowej jest sprawą indywidualną i zależy w dużej mierze od zdobywania doświadczeń w różnorodnych sytuacjach, które stwarzają w pierwszej fazie rozwoju rodzice, a później grupa rówieśników i szersze grupy społeczne. Poziom uczuciowo – społeczny dziecka można określić ile ono bierze, ile daje i jak daje z siebie, czy wnosi coś do grupy, w której żyje. Na mniejszym etapie rozwoju uczuć społecznych jest dziecko, które jest nastawione na otrzymywanie, w sposób niekontrolowany domaga się zaspokojenia swoich potrzeb nie licząc się z nikim i niczym, skoncentrowane wyłącznie na sobie. Takie nastawienie jest charakterystyczne dla niemowlaka. Nieco wyższy stopień rozwoju społecznego osiągnęło dziecko, które swoje potrzeby sygnalizuje w sposób bardziej zróżnicowany. Potrafi być przymilne, uśmiechnięte ale też gniewne, gdy chce uzyskać coś dla siebie. Wyższą formą tego etapu jest kompromis, na który stać dziecko w wieku przedszkolnym. Następny stopień rozwoju uczuć społecznych przejawia dziecko zdolne do dzielenia się i obdarzania. Te umiejętności pozwalają dziecku uczestniczyć w zabawach z innymi dziećmi wymagających np. dzielenia się rolami i zadaniami wynikającymi z gry. Do tego rodzaju uczestnictwa w grupie dziecko dojrzewa w wieku szkolnym, a doskonali je w późniejszych latach. Najwyższy poziom rozwoju uczuć społecznych osiąga jednostka, która przejawia postawę twórczej współpracy. Charakterystyczne jest dla niej czerpanie satysfakcji głównie z dawania, z własnego wkładu w realizację i urzeczywistniania potrzeb grupy. Twórcza współpraca zaczyna się w okresie dorastania „kiedy kształtują się uczucia wyższe: piękna, dobra, prawdy, sprawiedliwości, czy uczucia estetyczne, moralne poznawcze, społeczne”. Postawa ta pozwala na doskonalsze formy współżycia społecznego i występuje dopiero, gdy jednostka jest dorosła.

To czy jednostka osiągnie najwyższy stopień uczuć społecznych zależy w dużej mierze od kształtowania osobowości społecznej dziecka w rodzinie. W pierwszych latach życia podstawową rolę w życiu dziecka odgrywają rodzice i rodzeństwo. Dziecko żyjące w rodzinie pełnej, mające wzory osobowe obojga rodziców, może zdobywać przygotowanie do pełnienia późniejszych ról społecznych – roli kobiety i mężczyzny, żony i męża czy matki i ojca. Przygotowanie to odbywa się poprzez wychowanie nieco inne dla chłopców i dziewcząt oraz możliwości identyfikacji z tym z rodziców, które reprezentuje tę samą płeć. Oddziaływanie nieco inne w odniesieniu do dziewczynek i do chłopców rozpoczyna się w drugim roku życia. Dziewczynka ubierana jest w sukienki a chłopiec w spodnie. Podczas zabawy z synem ojciec jest zazwyczaj bardziej szorstki i męski niż w czasie zabawy z córką. Także zabawki kupowane dla dziewczynek i dla chłopców są inne. Chłopiec otrzymuje różnego rodzaju pojazdy, komplety do majsterkowania, a dziewczynki lalki, wózki, naczynka, mebelki. Chłopiec woli zabawy związane z ruchem a dziewczynka spokojne np. w dom. Dziewczynce rodzice stawiają większe wymagania wychowawcze w zakresie opiekuńczości, posłuszeństwa, odpowiedzialności.

Od chłopców wymagają raczej dzielności, inicjatywy, osiągnięć. Wymagania te są ściśle związane z rolami jakie będą pełnić dziewczynki i chłopcy w ich dorosłym życiu. W ten sposób dziewczynka uczy się, że rola matki polega na darzeniu dzieci uczuciem, otaczania ich opieką, zaspokajania potrzeb biologicznych i psychicznych swoich dzieci. Na podstawie własnych doświadczeń dowiaduje się także, że matka to osoba, która robi dla swoich dzieci różne rzeczy, troszczy się o ich zdrowie, odnosi się do nich z miłością, umie tolerować błędy, przychodzi z pomocą w kłopotach. Do niej też najczęściej należą czynności związane z podtrzymywaniem zwartości grupy rodzinnej, z kultywowaniem tradycji, regulacją wzajemnych stosunków miedzy członkami grupy rodzinnej, dbałość o harmonijne współżycie domowników. Natomiast chłopiec uczy się, że rola ojca w rodzinie polega na wdrażaniu dzieci do przestrzegania norm społecznych.
Cechować go powinna konsekwentność w postępowaniu, stanowczość, pewna surowość. Podobnie jak i matka powinien kierować rozwojem dzieci i współpracować z nimi. Interesować się postępami w nauce i kontrolować sposób spędzania wolnego czasu. Zdarza się jednak często, że ojcowie nie zawsze mają wpływ wychowawczy na swoich synów i nie potrafią wdrażać ich do przestrzegania dyscypliny. Ojcowie ci nie stwarzają sprzyjających warunków dla prawidłowego przebiegu procesu identyfikacji z płcią i w wyniku tego ich synowie mogą przejawiać postawy lękowe i bierne. Zanim jednak syn i córka dorosną no pełnienia ról męża i żony muszą jak najlepiej wywiązywać się z roli dziecka. Według tradycyjnego wzoru „ dobre dziecko ’’, to takie, które szanuje swoich rodziców, jest im posłuszne, wywiązuje się z obowiązków szkolnych. Zgodnie z tym wzorem, córka powinna pomagać w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wcześnie pełnić rolę gospodyni. Syn zaś powinien wcześnie zdobyć niezależność i samodzielność.
Uważam, że nie do końca takie wychowanie jest słuszne, gdyż zmusza się w ten sposób dziecko do przystosowania się do pewnych społecznie uznanych ideałów, a nie pozwala się na rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonymi właściwościami.

Identyfikacja płci i rozwój osobowości społecznej ułatwia dziecku utożsamianie się dziecku z którymś z rodziców.    „ Identyfikacja polega na przyjmowaniu przez dziecko pewnych zachowań czy postaw osób, z którymi jest silnie uczuciowo związane, a więc przede wszystkim rodziców’’.

Rodzice są osobami, z którymi dziecko identyfikuje się szczególnie silnie, ponieważ są to osoby najbliższe pod względem  fizycznym i psychicznym. Dziecko styka się z nimi codziennie, oni zaspokajają jego potrzeby i mają kontrolę nad ważnymi dla dziecka sprawami. Rodzice poprzez kontakt z dzieckiem dostarczają mu wzory zachowania. Początkowo dziecko naśladuje je, a później identyfikuje się z nimi i chce być takie jak oni. Niezmiernie ważne jest tu, aby przykład rodziców miał charakter pozytywny, aby ich sposób zachowania się w różnych sytuacjach, wzajemne odnoszenie się do siebie, stosunek do dzieci i innych członków rodziny, stosunek do obowiązków, sposób wykorzystania czasu wolnego, osobista kultura życia w ogóle były zgodne ze społecznie uznanymi wartościami”.

W kształtowaniu osobowości społecznej dziecka ważne są cztery typy ról rodzinnych – matki, ojca, siostry, brata i podsystemy powstałe z ich wzajemnej relacji. Bowiem każdy członek grupy rodzinnej prowokuje specjalne formy zachowania innych. W prosie tym równie ważna jest obecność ojca jak i matki. Ujemne skutki niedoboru opieki ojcowskiej charakterystyczne są głównie dla chłopca. Liczne badania prowadzone w tym zakresie wykazały że  wychowywani bez ojca charakteryzują się słabszym przystosowaniem społecznym, niższą dojrzałością i konfliktowością z rówieśnikami . Natomiast kobieta w dzieciństwie pozbawiona matki, nie potrafi swemu dziecku zapewnić właściwego oddziaływania emocjonalnego. Nie doznawała ona miłości macierzyńskiej, a teraz sama nie potrafi jej dać własnemu dziecku.
Chłopcy identyfikują się silniej z kochającym i serdecznym ojcem, niż z ojcem karzącym czy odrzucającym. Podobnie serdeczne stosunki panujące między rodzicami, względy okazywane ojcu przez matkę są czynnikiem sprzyjającym identyfikacji z nim.

Identyfikacja w zakresie płci jest jednym z ważniejszych procesów uspołecznienia. Niewłaściwa identyfikacja wywołana brakiem wzoru osobowego odpowiedniej płci może powodować ujemne skutki w sferze późniejszego życia seksualnego, prowadząc do zaburzeń takich jak: homoseksualizm, impotencja, oziębłość. Przyczynia się to też do powtarzania wobec własnych dzieci niewłaściwych zachowań rodzicielskich, takich, jakich sami doznali w dzieciństwie.

Identyfikacji z płcią sprzyja posiadanie rodzeństwa tej samej płci. Obecność dwóch wzorów osobowych odpowiedniej płci, a więc ojca i starszego brata dla chłopca czy matki, starszej siostry dla dziewczynki, ułatwia i przyspiesza przyswajanie typu zachowania odpowiadającego płci. Zagrożeniem dla przyswajania zachowania zgodnego z płcią jest dla chłopca sytuacja rodzinna, w której występuje przewaga kobiet. Wiąże się to z faktem, że w takiej rodzinie chłopcem najczęściej zajmuje się matka, siostra lub babcia, co nie sprzyja kształtowaniu się jego osobowości jako przyszłego mężczyzny. Jeśli ponadto ojciec albo jest rzadko obecny w domu, albo jest odsunięty od dziecka, to środowisko domowe utrudnia chłopcu proces socjalizacji i może przyczynić się do zaburzeń w kształtowaniu się osobowości społecznej.

W rodzinie pełnej dziecko ma nie tylko możliwość zdobycia podstawowej identyfikacji w zakresie płci przez utożsamianie się z rodzicem tej samej płci, a odróżnienie się od rodziców płci przeciwnej. Może także w pewnym stopniu identyfikować się w zakresie niektórych cech wzoru osobowego rodzica płci przeciwnej. Pozwala to np. dziewczynce w przyszłości zrozumieć męża i syna. Podobnie chłopcu bliskość wzoru osobowego matki pozwoli w przyszłości lepiej zrozumieć męża żonę i córkę. Uważam, że najlepsze warunki dla kształtowania osobowości społecznej dziecka stwarza rodzina, w której opieka nad dzieckiem i wychowanie go jest udziałem obojga rodziców. Stwarza to bowiem odpowiednie warunki identyfikacji zarówno dla córki jak i dla syna.

Jak już nadmieniłam wyżej, rodzice stanowią dla dziecka wzory osobowe. Dzięki temu dziecko może wzorować swoje zachowanie na zachowaniu osób darzących je uczuciem. Więzi uczuciowe i podziw dla rodziców stwarzają podłoże powstawania procesu identyfikacji. Chłopcy, których ojcowie przejawiają podstawę chłodną i odtrącającą, mogą mieć opory w uznaniu męskich cech za godne naśladowania. Serdeczne stosunki z ojcem stwarzają właściwy grunt dla kierowania postępowaniem chłopca i wspomagają proces identyfikacji. Dzięki silnej więzi uczuciowej kochający rodzice mogą od małego wpajać dziecku normy postępowania, kształtować jego przekonania, rozwijać zainteresowania, urabiać poglądy na życie społeczne. Mając w ten sposób przyjęty od rodziców system wartości, dziecko może konfrontować go z wartościami reprezentowanymi przez grupę rówieśników.

Oddziaływanie na dziecko wzorów osobowych rodziców i przyjmowanie ich zachowań i postaw jest możliwe dzięki utożsamianiu się dziecka z rodzicami. Oddziaływanie to odbywa się przez modelowanie. Dziecko mające wzory osobowe rodziców tzw. modeli nie tylko naśladuje ich proste czynności, ale przede wszystkim przyjmuje ogólne tendencje ich zachowania się. Powoduje to, że w różnych sytuacjach zachowuje się zgodnie z zachowaniem modela. Dzięki temu procesowi dziecko wzbogaca swój repertuar zachowań o nowe sposoby postępowania oraz przyswaja sobie normy, zasady etyczne i społeczne. Aby oddziaływanie wzorów osobowych przez modelowanie było możliwe, dziecko musi być zainteresowane tymi wzorami. Uważam, że osobami, którymi małe dziecko jest najbardziej zainteresowane są rodzice, ponieważ właśnie z nimi jest silnie związane uczuciowo i oni zaspakajają jego psychospołeczne potrzeby, dając mu poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Jakkolwiek mechanizm ten oddziałuje głównie w okresie dzieciństwa, to ślad tych oddziaływań jest widoczny w funkcjonowaniu osobowości dojrzałej jednostki. Jak wynika z powyższego, związek między rodziną  a osobowością społeczną człowieka są liczne i bardzo różnorodne. Rodzinę można uważać za kolebkę osobowości: w bliskich interakcjach z matką, ojcem, rodzeństwem dziecko rozwija podstawowe funkcje psychiczne i kształtuje strukturę osobowości; wrasta w świat kultury danego społeczeństwa i przyjmuje normy zachowania się i postępowania.


         Opracowała Beata Kamińska

BIBLIOGRAFIA
Maria Ziemska
                „Rodzina a osobowość” Wiedza Powszechna 1970
Elizabeth B. Hurlock
               „ Rozwój dziecka” Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1960
H.R. Schaffer
              „Początki uspołecznienia dziecka” Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1981



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga