niedziela, 17 lutego 2013

Słuch i mowa u dziecka

Słuch i mowa u dziecka ( niektóre dość :dyskusyjne) - notatki 


„złoty okres „ rozwoju mowy , trwa od urodzenia do trzeciego roku zycia dziecka.
Zaprzepaszczenie tego okresu powoduje , ze mowa rozwija sie z opoznieniem a
ksztaltowanie jej jest nieprawidłowe i niedoskonale pod wieloma wzgledami.
 Złobek ma zły , czasem wrecz katastrofalny wpływ na rozwój mowy malych dzieci.
 Pobyt w przedszkolu jest wkazany od 4,5 roku. Oczywiscie , jezeli dziecko idace do
przedszkola w wieku 3 czy 4 lat ma dobrze rozwinieta mowe, straty sa niewielkie,




 Rozwój mowy małego dziecka , odbywa sie etapoami, ktore maja swoj charakteystyczny czas
pojawiania sie wowczas , gdy kształtowanie sie jej odbywa sie w sposob prawidłowy.
 Małe dziecko urodziwszy sie powinno dac znac o swojej checi zycia krzykiem.
 Około 2 miesiaca zycia powinno reagowac usmiechem na usmiech i wydawac przy tym
dzwieki podobne do dzwiekow mowy.
 Okolo 6 miesiaca zycia dziecko zaczyna słyszec swoje gluzenie i wtedy mowimy juz o
gaworzeniu, zaczyna sie bowiem swiadomie bawic sie dzwiekami przez siebie wydawanymi.

 Około 9 miesiaca zycia dziecko powinno regowac na swoje imie , powtarzac podawane
dzwieki i reagowac na proste polecenia.
 Około 10-11 miesiaca powinno juz mowic dwa najwazniejsze slowa swego zycia : mama i
tata
 Około 12 miesiac zycia , dziecko potrafi wupowiedziec jedno lub 2 slowa poza wyzej
wymienionymi
 Nalezy zwraca uwage na to , czy rzeczywiscie dziecko nazwalo dana osobe lub przedmiot
odpowiednim slowem.
 W 18 miesiacu zycia dzieci zaczynaj juz uzywac rownowaznikow zdan,
 W swoje drugie urodziny , dziecko powinno wypowiedziec pierwsze proste zdanie.Dziecko
musi umiec powtórzyc historie.
 Około 30 miesiaca zycia dziecko powinno prawidlowo uzywac zaimka „ja”.
 W swoje trzecie urodziny powinno wypowiadac dluzsze zdania , złozone z 4-5 słow.
 W wieku 4 –lat dziecko powinno umiec opowiedziec bajkę.
 W wieku 4 lat , mozna zaczac uczyc dziecko drugiego jezyka.
 Małe dziecko uczy sie mowic , sluchajac otoczenia. Rodzimy sie z dyspozycja do rozwoju
mowy . To od srodowiska zalezy jakim jezykiem bedziemy mowic.
 Dla dziecka najwazniejsza jest emocjonalna wieź z matką. Matka jest potrzebniejsza od snu
czy pokarmu. Dziecko nakarmic moze przeciez ktos inny, do snu ułozyc też .. ale matki nie
zastapi nikt. Zamiast matki , moze byc inna osoba , ale musi byc dostatecznie ciepla
uczuciowo i przywiazana do dziecka.
 Małe dziecko musi słyszec w swym otoczeniu duzej dobrej mowy. Nalezy ciagle mowic do
dziecka, opowiadac co sie wlasnie wokol dziecka dzieje , opowiadac co sie wlasnie robi ..
Mozna mowic wlasciwie cokolwiek ( nawet podczas robienia ciasta mowic dziecku jak sie
robi ciasto). Jest to bardoz wzne dla rozwoju mowy dziecka.
„złoty okres „ rozwoju mowy , trwa od urodzenia do trzeciego roku zycia dziecka.
Zaprzepaszczenie tego okresu powoduje , ze mowa rozwija sie z opoznieniem a
ksztaltowanie jej jest nieprawidłowe i niedoskonale pod wieloma wzgledami.
 Kazda czynnosc ma swoj optymalny czas rozwoju , swoj charakterystyczny rytm zmian...
 Niektóre fazy rozwojowe nie dadza sie nadrobic.
 Złobek ma zły , czasem wrecz katastrofalny wpływ na rozwój mowy malych dzieci.
 Pobyt w przedszkolu jest wkazany od 4,5 roku. Oczywiscie , jezeli dziecko idace do
przedszkola w wieku 3 czy 4 lat ma dobrze rozwinieta mowe, straty sa niewielkie,
 Bliznieta , bawiace sie razem i przebywajace glownie razem , bez udziału inny dzieci i
dorosłych , wypracow uja sobie swoj wlasny sposob porozumiewnia , ktorych ich samych nie
zacheca do opanowywania mowy otocznenia i podejmowania zwiazanych z ty m wysiłków.
Dzieci takie czasem nawaet do 4 roku zycia praktycznie nie mowia , doskonale
porozumiewajac sie miedzy soba, Im mowa ludzka nie jest potrzeba. ...Jedyna rada aby
dzieci zaczely mowic – jest rodzielenie ich. Dzieci wtey probuja z otoczeniem kontaktu
słownego.
 Uwaza sie , ze jezyk wokol dziecka do 3 roku zycia powinien byc jeden.
 Rozwój slyszenia odbywa sie etapami. Reakcje sluchowe plosu moga byc juz rejestrowane w
7 miesiacu ciazy. Jest to płodowy okres rozwoju narzadu sluchu. Płód reaguje na dochodzace
do niego dzwieki i one stanowia o tym , ze narzad ow moze dojerzewac. Jest to podobno
wazny etap.
 Drugi etap trwa do 4,5 lat
 Trzeci etap doskonalenia sluchu obejmuje okres 13 roku zycia
 Małe dziecko np. Wychowane w rodzinie dwujezycznej , skonforontowane z koniecznoscia
jednoczesnego poznawania dwoch systemow jezykowych , wykazuje mniejszy zasob slow
niz dziecko jednojezyczne w tym samym wieku. Oczywiscie istnieja wyjatki !
 Podobno najlepszy okres na wprowadzenie nauki drugiego jezyka to od 6 do 9 roku zycia.
 W pierwszych 3 latach zycia dziecka ,rozwój jego mozgu jest bardzo dynamiczny.
 Dziecko powinno uzywac smoczka tylko do 3 m-ca zycia i to tylko do zasypiania. Po
zapadnieciu w sen nalezy smoczek usuwac.
 Nie nalezy dawac dziecku smoczka na uspokojenie , to wytwarza to zwiazek miedzy
uspokojeniem a trzymaniem czegos w ustach ( pozniej „owocuje „ to objadaniem albo
paleniem papierosów !!)
 Nawyk trzymania smoczka w ustach zniecheca niemowle do gaworznia , ktore jest waznym
etapem rozwoju mowy. Jest to jakby gimastyka narzadow glosowo-artykulacyjnych.
 Aby unikanac wad zgryzu u dziecka , nalezy ograniczyc uzywanie smoczka i całkowicie go
zlikwidowac po ukonczeniu 3-miesiaca.
 Dziecko nie moze tez ssac palca.
 Dla prawidłowego zgryzu wazne jest tez gryzienia np marchewki , skorki chleba,,, Zeby sa
narzadem zucia i musza byc do tego celu uzywane. Podczas zucia i gryzienia ksztaluja sie
prawidlowo warunki zgryzowe. Nie nalezy zbyt rozdrabniac potraw sporzadzanych dla dzieci,
 Dziecko musi sluchac ,co wokół do niego mowia , aby mowa ukształtował sie w jego mozgu i
aby wreszcie było w stanie cos wypowiedziec. Odbiór mowy otoczenia dokonuje sie za
posrednictem sluchu i umiejetnosc slyszenia jest czyms najwazniejszym.
 Otoczka mielinowa pojawia sie w toku rozwoju czasem dosc pozno. W niektorych nerrwach
ruchowych dopier w 3 lub 4 roku zycia ( ....) stad tez trudnosci w ykonywaniu szybich i
precyzyjnych ruchów
Z ksiazki Tomasz Zaleski „ Opóżnienia w rozwoju mowy”


Rymowanki naszego dzieciństwa


Siała baba mak, Tańcowała ryba z rakiem czy Lata osa koło nosa to wierszyki znane wszystkim dzieciom oraz ich rodzicom i dziadkom. W książeczce zebrano przekazywane z pokolenia na pokolenie rymowanki, kołysanki, pokazywanki, piosenki, wyliczanki oraz fragmenty bajek, które na długo zajmą uwagę zarówno małych, jak i większych dzieci.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga